hoofdpijn

Traumaverwerking met TRE en brainspotting

TRE is de afkorting voor “Tension and Trauma Releasing Exercises”. Het een stressreducerende lichaamsgerichte methode, ontwikkeld door David Berceli. Het is een zelfhulptechniek (te leren onder begeleiding) om dieperliggende spanningen los te laten. Op momenten van stress en spanning zal ons lichaam ons met allerlei mechanismen beschermen. Zowel de dagelijkse stress als de diepere spanningen kunnen losgelaten worden. De oefeningen zijn eenvoudig, toegankelijk voor iedereen, ongeacht de fysieke conditie of leeftijd. Ze zijn bedoeld om je stapsgewijs te laten (her)-ontdekken hoe je je lichaam tot ‘herstel’ kunt brengen (Bron: tre-belgium.com). Tijdens een individuele begeleiding maak je kennis met de oefeningen en met je herstelmechanismen. Meestal heb je de methodiek na 4 sessies aangeleerd om er thuis zelfstandig mee aan de slag te gaan en te komen tot zelfregulatie. TRE vervangt geen therapeutische begeleiding, maar is een aanvulling op de begeleiding. TRE is een lichaamsgerichte benadering, dus hoef je helemaal niet te vertellen wat je hebt meegemaakt of je spanning heeft gegeven.

Brainspotting is een krachtige therapeutische methode die werkt door de onderliggende neurofysiologische bronnen van emotionele en lichamelijke pijn, trauma, stress gerelateerde – en andere complexe symptomen te identificeren, te verwerken en uiteindelijk los te laten.

Brainspotting is m.a.w. een tool die begint waar de meeste klassieke praat therapieën eindigen. Met Brainspotting is het mogelijk ervaringen te verwerken en symptomen aan te pakken die zich buiten het bereik van onze bewuste geest en verstandelijke vermogens bevinden.

Brainspotting werkt onmiddellijk in op de diepere hersenstructuren en het lichaam zonder dat het nodig is de hele tijd over je problemen te spreken of je ervaringen te analyseren. Het richt zich rechtstreeks op de onderliggende somatische (lichamelijke) / neurofysiologische component van je klacht. Eens deze geïdentificeerd is, start in het brein automatisch een lichaamseigen helingsproces dat ervoor zorgt dat bepaalde systemen die in onevenwicht zijn geraakt worden bevrijd en geïntegreerd. (Bron: https://brainspotting.be/)

Aarzel niet om verdere vragen te stellen of een kennismakingsafspraak te maken.