Persoon die studeert

Studie- en examenstress: hoe ermee om gaan?

Studeren, en zeker de examenperiode, is een tijd vol onzekerheid, waarbij je geloof in je eigen kunnen en kennen erg op de proef wordt gesteld. Tijdens het jaar moet je je veel nieuwe leerstof en vaardigheden eigen maken en dit ‘bewijzen’ op een vastgelegd toetsingmoment. Geen wonder dus dat je al eens te maken krijgt met studie- of examenstress.

In deze 2 X 2 uur durende bijeenkomst krijg je meer inzicht in wat stress is, waarvoor het dient en wanneer het te veel kan zijn. Ook krijg je handvaten voor hoe met studie- en examenstress om te gaan en krijg je de kans om ervaringen uit te wisselen.

Stress is een natuurlijke reactie van je lichaam wanneer je met een uitdaging geconfronteerd wordt. Stress is nuttig en nodig omdat het je alert maakt en de nodige druk geeft om met de uitdaging om te gaan. Té veel, en/of chronische stress kan lastige bijverschijnselen geven, dewelke je net belemmeren in het omgaan met de eisen uit je omgeving. Voor studenten is de examenperiode een grote uitdaging, en dus ook een grote bron van stress. 

 

De meest voorkomende klachten van overmatige stress zijn:

  • Slapeloosheid

  • Paniekklachten

  • Overmatig piekeren

  • Schuldgevoelens bij het nemen van een break

  • (Angst voor) black-out

  • Neiging tot opgeven en vluchten van de stressbron

  • Overvallen worden door grote onzekerheid over kennen en kunnen

  • Neerslachtig gevoel, verhoogde emotionaliteit

Bron: https://www.kuleuven.be/stuvo/gezondheid/gezondheidsinformatie/examenstress

2 X 2 uur-sessies met tips, tools en praktische handvaten

Voor wie:

Voor leerlingen van het 4e tot 6e middelbaar, in kleine groepjes van 4 à 6.

 

Data:

Zaterdag 23 en 30 april 2022;

telkens van 13 tot 15u

Inschrijven kan via:

info@praktijkdeboom.be

De sessies worden gegeven door Lauren de Winter, psychologisch counselor i.o.

Bijdrage:

20 euro p.p.

​​